Tekoäly viisubiisin säveltäjänä – millainen oli tulos?

Euroviisut vuosimallia 2020 käydään pitkän tauon jälkeen Alankomaissa. Kisakaupungiksi valikoitui Rotterdam, eikä tätä kirjoitettaessa satamakaupunkiin matkaava Suomen viisuedustaja ole vielä tiedossa. Sen kuitenkin tiedämme, että parin vuoden kutsukilpailun jälkeen Yle on palannut UMK:ssa taas avoimen kilpailun piiriin – Daruden ja Saara Aallon viisumenestys (tai sen puute) ei ilmeisesti miellyttänyt päättäviä tahoja.

Tällä hetkellä vedonlyöntipörssien ykkössuosikki varsin ylivoimaisesti on vuoden 2016 tangokuningatar ja Dannyn avopuolisona tunnettu Erika Vikman. Myös aiempaa UMK-kokemusta kartuttanut Catharina Zühlke on ollut veikkailuissa korkealla. Mutta mitäpä jos tekoäly olisi ottanut paikkansa viisubiisien tekijänä ja sysännyt ihmismuotoiset viisunikkurit syrjään? Tulosta ei välttämättä tarvitse arvuutella, sillä israelilainen runoilija ja koodari Eran Hadas työsti Oraclen kanssa yhteistyössä algoritmin, joka pusersi yhteen niin sanotusti ”täydellisen Euroviisukappaleen”. Mistä tässä on kyse?

https://www.youtube.com/watch?v=4MKAf6YX_7M

Sinisiä farkkuja ja verisiä kyyneleitä

Luovien alojen on ajateltu toistaiseksi olevan suojassa tietokonearmeijan marssilta, mutta tekoälyn tuottama viisu pistää miettimään, onko ihmissäveltäjille enää tulevaisuudessa tarvetta. Miten käy viihdetaiteilijoille? Risteilyisännille? Bingoemännille? Kasinopelien hoitajille? Ahti Games -kasinolla pääsee ainakin vielä toistaiseksi nauttimaan Pragmatic Playn ja Evolution Gamingin livekasinopeleistä, joissa on oikea ihminen pelinhoitajana.

Joka tapauksessa, algoritmien ryydittämä tekoäly analysoi sadoittain aiempien vuosien ja vuosikymmenten Euroviisujen edustuskappaleita – niin melodioita kuin lyriikoita – ja puristi niistä kasaan ”Blue Jeans and Bloody Tears” -nimisen kappaleen: vapaasti suomennettuna siis ”sinisiä farkkuja ja verisiä kyyneleitä”.

Osa lyriikasta on melkoista dada-osastoa: ”tears will always have wet eyes” eli ”kyyneleillä on aina märät silmät”, tai vaikkapa ”don’t give up on a precious summer / rolling in the moonshine” eli ”älä luovu kallisarvoisesta kesästä / joka vyöryy kuun valossa”. Suomalaisten mieleen on varmasti algoritmin löytämä CatCat-suoni: ”Baby bye bye bye”.

Biisiä kuunnellessa tulee väkisinkin mieleen tematiikka siitä, mitä kaikkea tekoäly voi korvata. Jo nyt monia rutiininomaisia tehtäviä hoitavat tietokoneet ihmisten sijaan, ja teollisuudessa robotiikka on pistänyt monet talsimaan kohti kilometritehdasta – ja kuten viisufanit tietävät, robotit ovat viisulavat jo vallanneet, muistelkaapa vain San Marinon Jessikan ”Who we are” -kappaletta vuodelta 2018…

Tekoäly sai apua ihmisiltä

Yksin ei tekoäly kuitenkaan biisiä puurtanut Eran Hadasin ja Oraclen insinöörien laatimien algoritmien perusteella, sillä apuna hääri myös runsaasti tunnustusta niittänyt israelilainen tuottaja Avshalom Ariel. Ariel oli mukana muun muassa vuoden 2018 viisut voittaneen Netta Barzilain Toy-kappaleen tekijätiimissä. Menestyksekästä viisukokemusta biisin taustalta siis löytyy.

Tekoälyn ja ihmisen liitosta syntyneen niin kutsutun täydellisen euroviisubiisin voi jokainen käydä itse kokemassa esimerkiksi YouTubesta Sweaty Machines -nimiseltä kanavalta musiikkivideoineen. Kappale löytyy myös musiikin streamauspalveluista, kuten Spotifysta ja Deezeristä. Biisin video on kuitenkin ehdottomasti tsekkaamisen arvoinen viisukuvastonsa myötä, niin hienosti se tukee itse kappaleen ”sanomaa”!

Kyse on tietenkin makuasioista, mutta ei Blue Jeans and Bloody Tears viisukontekstissa hullumpi veto ole – varsinkin kun ottaa huomioon, että kappaleen ja algoritmin taustatiimillä oli koko urakkaan aikaa vain kaksi kuukautta. Tyypillisen viisukappaleen elinkaaressa tuo aika ei riitä vielä kuin pieneen viilaamiseen. On väistämättä kysyttävä, onko levyteollisuudella kohta enää kannustinta palkata ihmisiä nikkaroimaan kappaleita tähtiartisteille, mikäli tekoäly hoitaa homman nopeammassa tahdissa ja ilman palkkaa.

Rotterdamin toukokuisessa viisuillassa ei tiettävästi tulla tekoälyn säveltämiä tai sanoittamia biisejä kuulemaan, mutta tätä ei välttämättä itse show’ta seuratessa tule huomaamaan – sen verta samasta laarista suuri osa tähän asti vahvistuneista kisaajista tuntuu ammentamaan. Tekoälykin voisi tuoda viisulavoille enemmän variaatiota kuin samat ruotsalaiset G:sonit biisien kirjoittajina.